Урок 3. Гармонія
людини і природи – одна з головних проблем твору.
Мета.
Обладнання.
картки із завданнями,
Тип уроку.
Урок – кейс.
Епіграф.
"Шлях самураїв - це мистецтво
смерті...
Мистецтвом життя є "тядо"
("шлях чаю")
Японський культурний діяч Окакура Какудзо
Хід уроку
І
.Організаційний момент
ІІ.Мотивація
навчальної діяльності.
Лексична
робота:
-
Що означає слово гармонія, яке ми бачимо в темі уроку?
- ГАРМОНІЯ (від грец. αρμονία –
скріплення, злагодженість)
1. Струнка узгодженість частин єдиного цілого.
2. Засоби музичної виразності, шо грунтуються на поєднанні тонів у співзвуччя й послідовності співзвуч в умовах ладу й тональності.
3. Розділ теорії музики, в якому викладені принципи побудови та співвідношення акордів у процесі музичної творчості.
4. Співмірність окремих частин будови (в цілому і між собою) або архітектурного комплексу.
5. Уподібнення голосних, характерне для тюркських, монгольських, фінно-угорських та інших мов. (Зустріч за чаєм — та ж «зустріч почуттів».[1]
-
Яким чином тема гармонії розкривається у повісті «Тисяча журавлів»? Чи підкаже
нам Ясунарі Кавабата, де шукати гармонію у ті часи, коли нам буває тяжко?
ІІІ.
Матеріал кейсу
Мудра скриня:
·
Прекрасна і досконала у своїй красі
чашка сама по собі не може викликати гірких думок і нездорових почуттів, і,
якщо у кого-небудь виникає щось подібне при погляді на цю чашку, винна не вона,
а наші спогади. Ми дивимося на неї недобре, важким поглядом.
- Приємний або холодний, або гарячий напій, а в тепленькому немає ніякого смаку.
- Прекрасна і досконала у своїй красі чашка сама по собі не може викликати гірких думок і нездорових почуттів, і, якщо у кого-небудь виникає щось подібне при погляді на цю чашку, винна не вона, а наші спогади. Ми дивимося на неї недобре, важким поглядом.
- Якщо один грає в жорстку гру, інший змушений відповідати жорстко, інакше йому доведеться погано.
- Іноді ми дуже страждаємо, але проходить час, і минуле з усіма його стражданнями стає нам дорого.
- Коли встановлюється який-небудь закон, негайно виникає бажання його обійти.
- Справжній професіонал продовжує боротьбу до кінця — хай він навіть помре за дошкою. Великий майстер приносить себе в жертву мистецтву.
- Під впливом звичаїв і порядків, заведених у світі, людина втрачає здатність відрізнити зло від добра.
·
Варто
тільки виникнути сумнівам, як їм вже не буде кінця.
Щедра крамниця
І. Учимося
пояснювати.
1. Чому саме чайна церемонія стала тлом
для зав’язки основних подій у творі?
2.
Які морально-етичні проблеми порушив Кавабата
у своїй повісті «Тисяча журавлів»?
3.
Як ставлення
до чайного обладнання характеризує героїв?
4.
У яких
епізодах у з’являється чайний посуд? Яку функцію він виконує?
5.
Чому Кікудзі
здалося, що він кохає пані Оота, тільки після її смерті?
6. Яку роль у повісті виконує “сумна
принадність речей”? Як у ній розкривається внутрішній світ японського народу?
ІІ. Удосконалюємо
вміння
порівняння
1. Складіть порівняльну характеристику
героїнь.
Тікако:
|
Юкіко:
|
Потворність, наглість, егоїзм,
хитрість, хижість
|
Чистота, чемність, ніжність,
краса, скромність
|
-
Який сенс вкладено автором у цю антитезу?
2. В один з вечорів, коли вона
була поруч з Кікудзі, Фуміко розбила стару материну чайну чашку. Що символізує
цей вчинок?
3.
Яку роль
виконує опис природи у творі?
4. Чому повість має відкритий фінал?
Яким може бути її продовження?
ІІІ. Розвиваємо вміння
доводити власну думку
1. Які думки викликають у вас контрасти
образів твору: дві юні дівчини – дві літні жінки, давній посуд – і люди, які з нього
п’ють?
2.
Чи був
щасливим Кікудзі у стосунках з пані Оота? Чи кохали вони один одного
по-справжньому?
3.
Як
ви вважаєте, чому Фуміко зникає з життя Кікудзі?
Творча валіза
І. «Учимося
майстерності»
·
Створи колаж образів
та символів
·
Напиши
літературно-критичне есе
·
Уяви
собі, що ти отримав
можливість долучитися до чайної церемонії, опиши явище і свій стан,
гостей, деталі.
ІІ. Учимося філософському
осмисленню явищ
·
Склади
асоціативне гроно з поняттям гармонія і антигармонія:
·
Побудуй
міст гармонії людини і природи. У
чому його сенс?
·
Розкрийте
символіку сцени:
·
«Кікудзі опустився на підлогу біля телефону
й заплющив очі. В його уяві раптом вималювалася заграва, яку він бачив з
електрички, коли повертався додому після ночі, проведеної з пані Оота в готелі.
Вона жевріла над лісом навпроти храму Хоммондзі в Ікегамі.
Червоне сонце ніби плило на обрії, ковзаючи по вершечках дерев. Ліс виступав на небі чорним силуетом. Сонце пливло над деревами і било в його втомлені очі. Кікудзі склепив повіки. І тоді йому здалося, немов білі журавлі знялися з фуросікі Юкіко у вечірнє небо, що все палало в його заплющених очах.»
Вона жевріла над лісом навпроти храму Хоммондзі в Ікегамі.
Червоне сонце ніби плило на обрії, ковзаючи по вершечках дерев. Ліс виступав на небі чорним силуетом. Сонце пливло над деревами і било в його втомлені очі. Кікудзі склепив повіки. І тоді йому здалося, немов білі журавлі знялися з фуросікі Юкіко у вечірнє небо, що все палало в його заплющених очах.»
·
Розкрийте символіку сцени:
"- У нас тут справжня злива. А у
вас?..
- Ллє, як з відра. Тільки-но так гримнуло, що я ледь не вмерла.
- Зате після дощу буде так свіжо..."
- Ллє, як з відра. Тільки-но так гримнуло, що я ледь не вмерла.
- Зате після дощу буде так свіжо..."
·
Журавлі в
японській культурі – це символ щастя. Чи стали щасливими герої? Поясніть свою
думку.
·
Що дала
Кікудзі зустріч з кожною із жінок?
ІУ Релаксація Музичний відео – ролик з красою японського пейзажу
У.
Презентація роботи.
Підсумки уроку. ПРИГАДАЄМО, що: хоку заборонено
писати на політичні, релігійні теми та на тему кохання. Мацуо Басьо склав три
правила написання хоку:
Сабі — зосередженість, спокійна радість
самотності;
Сіфі — усвідомлення гармонії
прекрасного;
Наусомі — глибина проникнення.
-
Чому повість «Тисяча журавлів» можна порівняти з
хоку?
-
Поясніть сенс назви повісті.
Рефлексія
·
Що ж таке
щастя? Чи залежить від нас власне щастя?
·
Напишіть сенкан або хоку на тему «Щастя».
Немає коментарів:
Дописати коментар