Творчість Кавабата Ясунарі



Урок 3.   Гармонія людини і природи – одна з го­ловних проблем твору.
               Вишукана простота стилю Ясунарі Кавабата

Мета.
Обладнання. картки із завданнями,
Тип уроку. Урок – кейс.
Епіграф.
"Шлях самураїв - це мистецтво смерті...
Мистецтвом життя є "тядо" ("шлях чаю")
 Японський культурний діяч Окакура Какудзо
Хід уроку
І .Організаційний момент
ІІ.Мотивація навчальної діяльності.
Лексична робота:
-         Що означає слово гармонія, яке ми бачимо в темі уроку?
  • ГАРМОНІЯ (від грец. αρμονία – скріплення, злагодженість)
    1. Струнка узгодженість частин єдиного цілого.
    2. Засоби музичної виразності, шо грунтуються на поєднанні тонів у співзвуччя й послідовності співзвуч в умовах ладу й тональності.
    3. Розділ теорії музики, в якому викладені принципи побудови та співвідношення акордів у процесі музичної творчості.
    4. Співмірність окремих частин будови (в цілому і між собою) або архітектурного комплексу.
    5. Уподібнення голосних, характерне для тюркських, монгольських, фінно-угорських та інших мов. (
    Зустріч за чаєм — та ж «зустріч почуттів».[1]
-         Яким чином тема гармонії розкривається у повісті «Тисяча журавлів»? Чи підкаже нам Ясунарі Кавабата, де шукати гармонію у ті часи, коли нам буває тяжко?

ІІІ. Матеріал кейсу

Мудра скриня:
·        Прекрасна і досконала у своїй красі чашка сама по собі не може викликати гірких думок і нездорових почуттів, і, якщо у кого-небудь виникає щось подібне при погляді на цю чашку, винна не вона, а наші спогади. Ми дивимося на неї недобре, важким поглядом.
  •  Приємний або холодний, або гарячий напій, а в тепленькому немає ніякого смаку.
  •  Прекрасна і досконала у своїй красі чашка сама по собі не може викликати гірких думок і нездорових почуттів, і, якщо у кого-небудь виникає щось подібне при погляді на цю чашку, винна не вона, а наші спогади. Ми дивимося на неї недобре, важким поглядом.
  • Якщо один грає в жорстку гру, інший змушений відповідати жорстко, інакше йому доведеться погано.
  • Іноді ми дуже страждаємо, але проходить час, і минуле з усіма його стражданнями стає нам дорого.
  • Коли встановлюється який-небудь закон, негайно виникає бажання його обійти.
  • Справжній професіонал продовжує боротьбу до кінця — хай він навіть помре за дошкою. Великий майстер приносить себе в жертву мистецтву.
  • Під впливом звичаїв і порядків, заведених у світі, людина втрачає здатність відрізнити зло від добра.
·        Варто тільки виникнути сумнівам, як їм вже не буде кінця.


Щедра крамниця
І. Учимося пояснювати.
1.     Чому саме чайна церемонія стала тлом для зав’язки основних подій у творі?
2.      Які морально-етичні проблеми порушив Кавабата у своїй повісті «Тисяча журавлів»?
3.     Як ставлення до чайного обладнання характеризує героїв?
4.     У яких епізодах у з’являється чайний посуд? Яку функцію він виконує?
5.     Чому Кікудзі здалося, що він кохає пані Оота, тільки після її смерті?
6.     Яку роль у повісті виконує “сумна принадність речей”? Як у ній розкривається внутрішній світ японського народу?

ІІ. Удосконалюємо вміння порівняння
1.       Складіть порівняльну характеристику героїнь.
         Тікако:                                                 
             Юкіко:
Потворність, наглість, егоїзм, хитрість, хижість
Чистота, чемність, ніжність, краса, скромність

-         Який сенс вкладено автором у цю антитезу?
2.       В один з вечорів, коли вона була поруч з Кікудзі, Фуміко розбила стару материну чайну чашку. Що символізує цей вчинок?
3.     Яку роль виконує опис природи у творі?
4.     Чому повість має відкритий фінал? Яким може бути її продовження?  

ІІІ. Розвиваємо  вміння  доводити  власну  думку  

1.     Які думки викликають у вас контрасти образів твору: дві юні дівчини – дві літні жінки, давній посуд – і люди, які з нього п’ють?
2.     Чи був щасливим Кікудзі у стосунках з пані Оота? Чи кохали вони один одного по-справжньому? 
3.       Як ви вважаєте, чому Фуміко зникає з життя Кікудзі?


Творча валіза
І. «Учимося  майстерності»
·        Створи  колаж образів  та  символів      
·        Напиши літературно-критичне есе
·         Уяви  собі, що  ти  отримав  можливість   долучитися  до чайної церемонії, опиши явище і свій стан, гостей, деталі.
ІІ. Учимося філософському осмисленню  явищ

·        Склади асоціативне гроно з поняттям гармонія і антигармонія:
·         Побудуй  міст гармонії  людини і природи. У чому його сенс?
·        Розкрийте символіку сцени:
·              «Кікудзі опустився на підлогу біля телефону й заплющив очі. В його уяві раптом вималювалася заграва, яку він бачив з електрички, коли повертався додому після ночі, проведеної з пані Оота в готелі.
      Вона жевріла над лісом навпроти храму Хоммондзі в Ікегамі.
Червоне сонце ніби плило на обрії, ковзаючи по вершечках дерев. Ліс виступав на небі чорним силуетом. Сонце пливло над деревами і било в його втомлені очі. Кікудзі склепив повіки. І тоді йому здалося, немов білі журавлі знялися з фуросікі Юкіко у вечірнє небо
, що все палало в його заплющених очах.»   
·         Розкрийте символіку сцени:
          "- У нас тут справжня злива. А у вас?..
- Ллє, як з відра. Тільки-но так гримнуло, що я ледь не вмерла.
- Зате після дощу буде так свіжо..."
·        Журавлі в японській культурі – це символ щастя. Чи стали щасливими герої? Поясніть свою думку.
·        Що дала Кікудзі зустріч з кожною із жінок?


ІУ Релаксація  Музичний відео – ролик з  красою японського пейзажу
 У. Презентація роботи.
 Підсумки уроку. ПРИГАДАЄМО, що: хоку заборонено писати на політичні, релігійні теми та на тему кохання. Мацуо Басьо склав три правила написання хоку:
Сабі — зосередженість, спокійна радість самотності;
Сіфі — усвідомлення гармонії прекрасного;
Наусомі — глибина проникнення.

-         Чому повість «Тисяча журавлів» можна порівняти з хоку?                 
-         Поясніть сенс назви повісті.

Рефлексія
·        Що ж таке щастя? Чи залежить від нас власне щастя?
·          Напишіть сенкан або хоку на тему «Щастя».

Немає коментарів:

Дописати коментар