Творчість Кавабата Ясунарі



Урок 2 .  Зустріч за чаєм - це та ж  зустріч  почуттів…                                 
                                                                                                  Я. Кавабата     
   Відображення національної етики та естетики у повісті «Тисяча журавлів»

Мета: прослідкувати у повісті відображення національної етики та естетики японців, розкрити основні проблеми твору, визначити особливості стилю письменника; розвивати навички ідейно-художнього аналізу, навички роботи з текстом, уміння висловлювати своє ставлення до поставлених проблем; виховувати естетичний смак, уміння бачити красу у навколишньому світі та цінувати його.
Обладнання: японська музика, тексти твору, словник.
Епіграф:
Ніколи так не думаєш про друга,
як дивлячись на сніг, місяць або квіти.
Ясіро Юкіо

                                             
Хід уроку
І. Організаційний  момент. Створення ситуації успіху.

ІІ. Актуалізація опорних знань .Бесіда.

1)    Як Кавабата назвав свою нобелівську промову?
2)    Яку давню японську традицію описано у повісті?
3)    Яку професію мала пані Тікако?
4)    Чому Кікудзі було неприємно спілкуватися з пані Тікако?
5)    Хто був попереднім володарем чашки, з якої Кікудзі пив чай у пані Тікако?
6)    Коли Кікудзі уперше побачив Юкіко?
7)    Що було зображено на хустці Юкіко?
8)    Пані Оота була дружиною…
9)    Чим Кікудзі приваблював пані Ооту?
10) Які квіти Кікудзі поставив у чашку сіно на згадку про пані Оота?
11) Чому Кікудзі так і не одружився з Юкіко?
12) Що сказала сусідська дівчинка про Фуміко, коли Кікудзі її розшукував?
ІІІ.Мотивація навчальної діяльності
-         У чому ж незвичайність дивної як для  європейця країни  Японія?
        Постанова проблемних питань:
- Чому автор вибрав фоном чайну церемонію? Які етичні та естетичні основи японської культури відображує чайна церемонія? Яке значення вона має для сучасних автору японців? Чи так вже свято бережуть вони свої національні традиції? (Нам, сучасним людям, важко уявити сьогодні непорушне дотримання давніх традицій.)
4. Словникова робота.
Камакура – місто, в якому жив сам Кавабата.
Тядо – чайна церемонія.
Фуросікі – жіноча хустка.
Журавлі - символ надії, благополуччя і щастя.
Сіно - чашка у стилі Сіно Сосіна, відомого майстра чайної церемонії.
Ікебана – мистецтво складання букетів.
Суміе – картини, написані тушшю.
Вабі – стиль простоти та скромності.
Міябі  (яскрава краса) – естетичний принцип японського мистецтва.
Йодзю (натяк) – художній прийом недомовки.
Сабі - прекрасне і пронизливо-сумне почуття самотності.
4.      Довідка пошукової групи про чайну церемонію.  (Це може бути й перегляд відео про чайну церемонію; пошукова група учнів коментує фільм:  1.http://www.youtube.com/watch?v=7EcrbUc3iYs&feature=related       

ІУ. Основний зміст роботи                                             
  1. Повідомлення «Основи чайної церемонії» (учні  складають тезисний план відповіді на запитання: - Які етичні та естетичні основи японської культури відображує чайна церемонія?  )
     Основу чайної церемонії пити на початку чай усім з одної чашки закладено дзенськими монахами, які вважали, що «смак чаю і є смаком дзен» - обидва очищують душу й тіло. У 16 ст. майстер церемонії Сенно Рікю створив традиції, які існують по сьогодні: схилятися перед низьким входом до чайного будиночку, щоб залишити зовні гординю та зрівнятися з іншими, носити церемоніальний одяг, прикрашати кімнату свитком з каліграфією та одною квіткою у вазі, виходити до саду милуватися природою, мати спеціальний посуд у стилі вабі, який не відволікає увагу від занурення у себе, щоб налаштувати своє серце на лад інших сердець, адже ніхто у світі не повинен жити заради себе, не рахуючись з іншими (принцип дзен). Сутність чайного обряду, доведеного японською естетикою до рівня високого мистецтва, полягає в тому, щоб дати можливість людині поміркувати над своїм життям, очистити душу від повсякденних турбот і суєти, нагадати про гармонійну єдність людини з природою та іншими людьми.          
       Існує чотири правила філософії чайної церемонії, саме вони повинні навчити життю
1)       Ва - Гармонія (умова існування, основа основ; постійність можлива лише тоді, коли є рівновага. Наслідуючи красу, людина вдосконалює себе та свої стосунки зі світом. Пошуки гармонії - призначення традиційного мистецтва японців);
2)       Кей - Чемність (підкреслює рівність, передбачає щирість стосунків між людьми, співзвуччя сердець, "зустріч почуттів" через те, що душа людини, яка потрапляє у світ краси та природи, прихильна до добра. Чайний дім - це обитель миру та спокою, сюди немає доступу людям з поганими думками);
3)       Сей - Чистота (повинна бути абсолютною, починаючи від почуттів та думок, закінчуючи чистотою в буквальному розумінні);
4)       Дзяку - Спокій (необхідний для рівноваги духу, для бесіди "серцями").
                    
Чайний дім у японців наче оазис у сумній пустелі світського життя, де знаходять відпочинок від тягаря буденності. Саме на такому тлі зав’язується сюжет повісті «Тисяча журавлів».              
                            
2.   Робота з текстом:
-         Отже, для чого у японців призначена чайна церемонія?
-         Яку роль чайна церемонія виконує у повісті Кавабати? Як до неї ставляться герої?
-        Що ви можете розповісти про вчительку чайної церемонії?  Яку роль вона відіграє у долі героїв?                           
-         Чому Кікудзі часто згадує про волохату пляму на грудях Тікако?
-         У чому пані Тікако протиставлена юна Юкіко? Знайдіть та прокоментуйте її описи у тексті. Чому, на вашу думку, її хустку прикрашають саме журавлі?                      
-         Як проходить церемонія у домі Тікако?
 -         Як герої ставляться до предметів чайної церемонії? Чиїми очима ми бачимо красу?
-         Що може зробити наших героїв щасливими?
-         Чи стали б щасливими у шлюбі Кікудзі та Юкіко?

3. Робота в групах. Дати характеристику образам : пані Оота, Кікудзі, Фуміко, Тікако, Юкіко.
                 
4. Індивідуальні завдання .
·        Аналіз схеми «Головні герої повісті». Покажіть стрілками зв’язки між героями.До кого з них і чому веде більшість ліній? Які «трикутники» створюються у стосунках героїв  .)  
·        Аналіз кроссера до теми уроку.(Додаток 1) 
    

У.    Рефлексія («мікрофон»):
·        А чи є у нашому житті місце давнім традиціям?
·        Як ми зберігаємо святині своїх предків?
·        Які прогнози ви можете дати нашій нації?
ІІІ. Підсумки уроку. Оцінювання роботи учнів.
 Домашнє завдання:
·        Знайти у повісті описи природи, визначити їх роль, підкреслити виразні засоби.
·        Скласти запитання для обговорення.










Немає коментарів:

Дописати коментар