«Бринить–співає наша мова, чарує, тішить і п'янить».
Ні, наша мова не
загине,
Її не знищать сили злі!
Ти власним світлом, Україно,
Сіяти будеш на землі.
В.Сосюра.
Її не знищать сили злі!
Ти власним світлом, Україно,
Сіяти будеш на землі.
В.Сосюра.
Культура мови має
важливе значення в розвитку і становленні людини як особистості, є невід’ємною ознакою її освіченості та
духовним обличчям. Культура мовлення - передбачає дотримання мовних
норм вимови, наголосу, слововживання і побудови висловів, точність, ясність,
чистоту, логічну стрункість, багатство і доречність мовлення, а також
дотримання правил мовленнєвого етикету. Основними якісними комунікативними
ознаками мовлення є правильність, точність, логічність, змістовність,
доречність, багатство, виразність, чистота.
На жаль, сьогодні дуже
часто , особливо серед молоді чується ненормативна лексика, вживаються грубі
слова, відчувається велика потреба навчання
нормам слововживання. Ця проблема потребує негайного вирішення , адже
чистота і лексична правильність мови є атрибутом впевненої та самодостатньої
людини, здатної працювати задля розвитку своєї країни.
Крім того, мова багата
на влучні крилаті вислови, народні прислів’я та приказки, фразеологізми, які
роблять мовлення привабливим і художньо прекрасним.
Наше село має
притаманні лише йому мовні штампи. Особливістю є вживання діалектизмів та
звертання людей по прізвиську. Через це і виникають подекуди непорозуміння і
смішні курйози. Виправити ці проблеми і взялися учні 7 та 8 класів.
Мета : привернути увагу
учнів до мовного середовища, яке
нас оточує,пізнати красу слова у місцевих діалектах, крилатих висловах, учити
помічати «мовний бруд» та уникати його у власному усному та писемному мовленні;
виховувати свідомих та небайдужих громадян своєї місцевості та держави, бажання
слідкувати за власною культурою мовлення та постійно самовдосконалюватися,
прищеплення шанобливого ставлення до культури, звичаїв, традицій українців та
представників інших націй, які живуть на території України.
Завдання:
-
вивчення місцевих діалектів;
-
дослідження виникнення у селі прізвищ та
прізвиськ;
-
пропагування дотримання норм вимови,
чистоти та правильності мовлення.
Учасники проекту:
учні 7 класу.
Очікувані учнівські результати
проекту :
-
Формування умінь і навичок зв’язного
усного і писемного мовлення;
-
підвищення рівня грамотності;
-
укладання словника походження місцевих діалектів
та прізвищ і прізвиськ.
Очікувані педагогічні результати:
-
Навчити школярів користуватися всіма
багатствами мовних засобів;
-
Забезпечення засвоєння учнями
орфографічних та граматичних норм української літературної мови;
-
моніторинг рівня
сформованості ключових життєвих компетентностей задля виявлення особистісних
якостей, власних знань, готовності до нових умов навчання.
Методи реалізації:
-
вивчення місцевого говору;
-
опитування з метою з’ясування походження прізвиськ – як особливої форми
звертання до жителів села.
-
Створення буклетів «Говорити правильно -
модно», «Словничок - рятівничок».
Немає коментарів:
Дописати коментар