Урок - кейс в 11 класі



Урок - кейс
Тема. Таємниці сімейного щастя
Моральні проблеми в драмі Г. Ібсена «Ляльковий дім»

Мета.  Навчити учнів пізнавати своєрідність драматичного твору на прикладі п’єси «Ляльковий дім», розкрити особливості стилю Г.Ібсена, у процесі аналізу сюжету й композиції п’єси  розкрити її основну ідею, значення різдвяної теми і художні особливості  твору;; звернути увагу на актуальність моральних проблем драми; запросити учнів до спільних роздумів про вибір моральної позиції в житті.
Обладнання: портрет Г. Ібсена, текст драми «Ляльковий дім», літературознавчі словники, записи різдвяних мелодій, ялинка, схеми, додатки
Тип уроку:  урок – роздум, пошуку істини.

Епіграф
 Таємниця життя незбагненна,
але ми не можемо відмовитися від
спокуси все ж таки пізнати її та зрозуміти
Й. Гете
  Треба, щоб сталося чудо із чудес,
щоб співжиття насправді стало шлюбом.
                                                                                        Г. Ібсен. «Ляльковий дім»
Хід уроку
І.Створення ситуації успіху.
Вправа «Кольоровий день».


ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Давньогрецький драматург Арістофан ще двадцять три століття тому писав про жінок: «Обійтися без них так само важко, як і жити з ними». Сучасні чоловіки із цим, мабуть,погодяться, а сучасні жінки, напевно, те саме скажуть про чоловіків. Не є секретом, що чоловік і жінка по-різному сприймають світ, по-різному думають і діють. Як же знайти гармонію в їхніх взаєминах, як зробити сім’ю щасливою?
ІІІ.   Формування  знань та вмінь
1.     Словникова  робота
Співжиття – спільне існування людей.
Шлюб – сімейний союз чоловіка і жінки.

2.     Бесіда за запитаннями
-         Яким ви побачили дім Хельмерів?
-         Як живе ця родина?
-         Чому Ібсен назвав драму «Ляльковий дім»? Розкрийте глибинний смисл цього символу.
-         З’ясуйте значення Різдвяного свята у драмі.
-         Яка ситуація допомагає з’ясувати, що дім Хельмерів справді «ляльковий», а не справжній?
      6.   Робота  над схемою  внутрішньої еволюції Нори
Лялька-дочка        лялька-жінка       людина-борець
 VІ.  Ділова гра «Аналітичний штурм»
 1 група «Сюжет і композиція драми»
Структурна побудова п’єси
1.     Нора і Торвальд – шлюб виявився лише співжиттям, їхні шляхи розходяться.
2.     Крістіна Ліпне – усе втратила в житті, усвідомлює, що щастя – жити хоча б заради кого-небудь.
3.     Нільс Крогстад – дрібний чиновник і ница людина, але робить спробу піднятись у своїх очах і в очах людей, прагне знайти сімейне щастя за допомогою Крістіни. У  фіналі п’єси в його душі пробуджується совість і великодушність.
4.     Доктор Ранк – усе життя кохає Нору, будучи другом їй і її чоловікові. Тихо помирає, залишаючись самовідданим  у любові.
2        група  « Психологічні зміни  у душах героїв»
Психологічний вітраж   - складання майнд -мепінгу
НОРА – життя у вигаданому світі – прозріння – усвідомлення себе – прагнення до змін.
ТОРВАЛЬД  ХЕЛЬМЕР – доброчесність у думках і мріях – моральне випробування – зрада кохання і сімї  .
КРОГСТАД – моральне падіння – кохання – пробудження совісті -  Прагнення знову стати людиною.
3 група  -   Композиційні  елементи драми  
Експозиція – переддень Різдва, показ життя в сім’ї Хельмерів.
Зав’язка – поява Крістіни Ліпне і Нільса Крогстада в домі Хельмерів.  Крістіна за допомогою Нори отримує  місце роботи. Крогстад теж вимагає допомоги.
Розвиток дії – Крогстад шантажує Нору. Нора в розпачі, шукає вихід із складної ситуації і не знаходить його.
Кульмінація – лист Крогстада. Торвальд дізнався про злочин Нори, а Нора почула правду про Торвальда.
Розв’язка – розпад сім’ї. Нора йде з дому.

V.  Робота над проблемним запитанням: «Що потрібно для сімейного щастя?»
(Звучить різдвяна мелодія)
-         Удома ви самостійно розмірковували над проблемним запитанням: «Що потрібно для сімейного щастя?». Свої міркування ви оформлювали у вигляді  ялинкових прикрас. Зараз у вас є можливість оголосити свої варіанти відповідей і прикрасити нашу «ялинку щастя».
1.     Презентація біблійної легенди про народження Христа.
-         У чому ж полягає головний зміст Різдва Христового?
( У поверненні до вічних цінностей, людських ідеалів, у відновленні порушених зв’язків Бога і людини та між людьми).
VІ. Підсумок уроку
1.     Підсумкова бесіда
-         Визначте тему, головні проблеми  та ідею твору.
-         У чому полягає художня своєрідність драми Ібсена?
п’єси є її глибокий психологізм).
2.Заключне слово учителя
- Символіка, пов’язана з Різдвом, набуває особливого значення. Дім – своєрідна художня модель у драмі Ібсена. Це місце, де руйнуються людські відносини, але ще живе надія на їхнє збереження. Саме дім Хельмерів поєднав  Крістіну  і Крогстада, які, можливо, стануть щасливими. У домі Хельмерів залишаються діти Нори – запорука її повернення, яке може дати новий шанс їхній сім’ї, якщо Торвальд і Нора внутрішньо зміняться.

3. Оцінювання. Мотивація
4. Домашнє завдання
Підготуватися до уроку – семінару (додаток №1)









Додаток № 1

Домашні завдання до уроку-семінару

1.     Системно-аналітична характеристика Нори Хельмер (розвиток об­разу головної героїні)
Аспект

Характеристика

Розуміння ролі дружини

Розуміння ролі матері

Розуміння власної особистості

Стосунки з героями, що оточують

Оцінка суспільної ситуації


2.     Сутність поняття «мораль» у драмі «Ляльковий дім», її функції, оцінки
Конкретне формулювання у драмі постулатів моральності/аморальності вчинків, моральних норм
Функції норм моралі

Оцінка Нори

Оцінка інших героїв














3.     Лінгвістичний аналіз звертань та відношень до Нори Хельмер героїв твору (точне цитування)
Герої
Дії
І дія
ІІ дія
ІІІ дія
Після балу
Після прочитання першого листа Крогстада
Після прочитання другого листа Крогстада
Торвальд






Фрау Лінне






Крогстад








 


Діаграма  “Психологічно-емоційний стан     Нори”          Додаток 2
І дія
Лялька в небезпеці

Стурбована, напружена
напружена
 


Сміх,веселощі, захоплення

Сміх, веселощі, захоплення
 
Серйозність,
моменти самозакоханості
самозакоханості
 
Спілкування
з дітьми
 

Переживання, безвихідь
безвихідь
 
Розмова
з Крогстадом
 
Зустріч з подругою дитинства
 
Розмова
з Хельмером
 
ІІ дія
Боротьба за життя


Розмова
з Крогстадом
 

Відчай, миттєвий порив рішучості
 

Божевілля, гнітючий
настрій, схований
за надмірною рухливістю
 






Лист у скрині,
репетиції танцю
 

                      
ІІІ дія
Тверда рішучість

Тверда рішучість
 
                         Смерть ляльки

Холодний спокій,
“закам’янілість”,
розсудливість
 


Транс

транс
 



Бажання покинути будинок
 
                                                                                                              



Серйозна розмова з чоловіком
 
Майнд – мепінг


 


Немає коментарів:

Дописати коментар