Магія, пафос і трагізм в оповіданні Хорхе Луїса Борхеса «Таємне диво»



ТЕЗИ НАУКОВОЇ РОБОТИ
      
Тема : «Магія, пафос і трагізм  в оповіданні Хорхе Луїса Борхеса «Таємне диво»
Автор:   Підгурська Альона  Михайлівна;
Навчальний заклад/ клас: Більська ЗОШ І – ІІІ ступенів імені К.І.Геренчука,   11  клас;
Назва територіального відділення: Чемеровецьке територіальне відділення МАН.
Назва базового позашкільного навчального закладу: Чемеровецький Будинок школярів.
Науковий керівник:Драпата Наталія Володимирівна, вчитель   світової літератури  Більської ЗОШ І –ІІІ ступенів імені К.І.Геренчука; вища категорія.        
Борхес – людина, яка змогла привернути увагу світу до аргентинської літератури у 70-тих роках. Його універсальність  полягає у поширенні не тільки культури Аргентини, а й свого власного стилю на увесь світ.
Мета роботи: розглянути творчість Борхеса на прикладі оповідання «Таємне диво» , виділити композиційні та тематичні особливості оповідання аргентинського письменника, з’ясувати магічність символіки та трагізм людини.
Наукова новизна дослідження       у тому, що   твори  аргентинського письменника не є достатньо вивченими та розглянутими, а оповідання «Таємне диво»  полягає в часі і місці подій
– темі  Другої Світової війни дуже популярній  в сучасному  суспільстві. Проте, не високий ступінь дослідження поєднання реального і фантастичного у творі «Таємне диво», звернення до філософських та метафізичних проблем буття людини становить  інтерес до читання твору.
            Вражаюче, що твори Борхеса, який віруючим людиною не був,  стають  як би прологом віри. І саме розповідь Борхеса «Таємне диво» стає   ілюстрацією до слів Ісуса (Євангеліє від Луки, 18:27): «Неможливе людині можливо Богу.»

ЗМІСТ

ВСТУП    …………………………………………………………………….……...4                                                                                                                          
РОЗДІЛ 1
ТВОРЧІСТЬ ХОРХЕ ЛУЇСА БОРХЕСА В КОНТЕКСТІ ЛІТЕРАТУРНОГО              
ПОСТМОДЕРНІЗМУ……………………………………………………………....6
1.1 Хорхе Луїс Борхес: доглядач Вавилонської бібліотеки……...……………..6
1.2 Унікальність творів Хорхе Луїса Борхеса……………………………...……..7           
РОЗДІЛ 2
СИМВОЛІЧНА ТЕМАТИКА  ТВОРУ «ТАЄМНЕ ДИВО»……………..……...11
 2.1  Тема сну та  обмеженості людської свідомості………………………….....11
 2.2 Тема смерті і сенсу життя як  історичної важливості окремої людини……15
 2.3  Тема дива………………………………………………………………..……. 17          
РОЗДІЛ ІІІ
СВОЄРІДНІСТЬ ХУДОЖНЬО – ЕСТЕТИЧНОЇ ЦІЛІСНОСТІ ТВОРУ
БОРХЕСА «ТАЄМНЕ ДИВО»………………………………………………….....18
ВИСНОВКИ    ………………………………………………… ………………..... 22                                                                                                              
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ………………………………………....24                                                                     
ДОДАТКИ…………………………………………………………………………..26                                                                                                                   











                                                 ВСТУП

      Натхнення вивчати твори латиноамериканських письменників в Україні можна пов’язати із зацікавленістю не тільки до країни “пристрастей”, а також до країни, яка перша визнала українську незалежність у світі.
Борхес – людина, яка змогла привернути увагу світу до аргентинської літератури у 70-тих роках. Його універсальність  полягає у поширенні не тільки культури Аргентини, а й свого власного стилю на увесь світ. Його сьогодні розглядають як частину сучасного світового письменства, як засновника   магічного реалізму  в Аргентині. По його слідах пішли цілі покоління письменників. Його проза – це феномен, який впливає на світову літературу, і навіть те, що йому не було дано Нобелівську премію, не зменшує його впливу.
  Сьогодні легко можна переконатися – переважно у аргентинських письменників – у впливі борхіанського світу. Стиль, для якого характерні повторювані абзаци, гра слів, глибока філософія.
  Незважаючи  на  те, що  більшість  розповідей  Борхеса  дуже  короткі,  їх ідеї  він  виношував по кілька років,  а,  іноді,   десятиліття.  Кожне   слово                   в оповіданнях виміряні, «приладнані» до потрібного місця. Час написання збірки «Вигадки» і, зокрема, оповідання «Таємне диво», якому присвячена ця робота - період Другої Світової війни. У цей час сам Борхес знаходився досить далеко від епіцентру війни – Європи  і навіть від Африки та Азії, де розгорталися другий за значимістю військові майданчики. Проте, як ми бачимо з розповіді, тема війни Луїса Борхеса хвилювала. Але не війни в соцреалістичному  її розумінні – в  описі героїзму людини в період певних військових дій, а відчуття людини перед обличчям смерті.
        Унікальність Борхеса в тому, що він не просто майстер короткого оповідання, але ще й примудряється вмістити в один - відразу декілька. При цьому «складові» частинки прикріплює він дуже гармонійно один до одного, так що вони стають візерунком одного полотна і в їх утриманні починаєш простежувати таємні взаємозв'язки, на перший погляд невидимі, але безумовно присутні, які часом можна вловити лише з натхнення. В оповіданні «Таємне диво»  Борхес  з'єднує  воєдино  відразу чотири  історії: перша – пророчий  сон Яромира Хладека, єврейського філософа, автора «незавершеної трагедії «Вороги», друга – історія  ,яка є змістом цієї трагедії, третя – другий  сон Хладека, в якому він отримує Божу  відповідь на свою молитву з проханням дати йому рік на завершення «Ворогів». Ну,  і,  нарешті,  четверта  історія – власне  події,  що відбулися з Хладеком в його житті.
          Актуальність роботи визначається тим, що, Хорхе Луїс Борхес - досить відомий і незвичайний письменник,  його розповіді відрізняються глибиною задуму і коротким (за обсягом) викладом. А його твір «Таємне диво» унікальний з точки зору побудови та взаємозв’язку історій.
         Об'єкт дослідження – твір Хорхе Луїса Борхеса «Таємне диво».
         Предметом  дослідження  даної   наукової   роботи     стала  специфіка  побудови та символічна тематика твору «Таємне диво».
         Мета роботи: розглянути творчість Борхеса на прикладі оповідання «Таємне диво» , виділити композиційні та тематичні особливості оповідання аргентинського письменника, з’ясувати магічність символіки та трагізм людини.
Завдання: використовуючи план композиційного розбору тексту, розібрати оповідання «Таємне диво», а також розібрати тематику розповіді.
       Наукова новизна у тому, що
  твори  аргентинського письменника не є достатньо вивченими та розглянутими, а оповідання «Таємне диво»  полягає в часі і місці подій – темі  Другої Світової війни дуже популярній  в сучасному  суспільстві.
Проте, не високий ступінь дослідження поєднання реального і фантастичного у творі, звернення до філософських та метафізичних проблем буття людини становить  інтерес до читання твору.
Структура роботи. Наукова робота складається зі вступу, трьох розділів, висновків, списку використаної літератури , що налічує 24 джерела. Загальний обсяг роботи – 42 сторінки.




ВИСНОВКИ

 "Мета нашого життя не в художньому втіленні,
а в художньому обрамленні задумки Бога"
                                            Сергій Левитаненко "Сто тарганів на скриню мертвяка"
                                     "И надо оставлять пробелы
                                      В судьбе, а не среди бумаг,
                                      Места и главы жизни целой
                                      Отчёркивая на полях"
                                            Борис Пастернак
         Магія творчості Борхеса має в собі те ексцентричне начало, яке згадує Зенон у своїх творах.. «Повне зібрання Творів” Борхеса, яке парадоксально рік за роком виявляється не таким вже й повним – являє собою заплутане, складне читання і сприймається більше, ніж просто збірник творів, це підручник таємниць, які виявляють різноманітні аспекти світу і у той же час вони заплутують нас».                                          
          Унікальність твору «Таємне диво» вбачаємо у показі теорії  Гітлера про дві  протиборчі  раси - євреї і німці  (арійці), одна з яких повинна перемогти. Дійсно, ця «шахова партія» триває вже не одне тисячоліття, з тих самих пір, як німці взагалі стали усвідомлювати себе нацією, а євреї, як «боговбивці», були піддані з їхнього боку   пригніченню і переслідуванню. Цікаво також, що сон дійсно виявився пророчим. Тому що в ньому, Хладек мчить під зливою по пустелі і не може згадати ні шахових фігур, ні правил гри. Виконання пророцтва полягає в тому, що Хладек так наляканий майбутньою  стратою, що забув про все на світі, навіть про свій незакінченей твір, тобто «Шахова  партія», яка здавалося б, була на даному відрізку його життя -  сенсом  і виправданням його існування. І поки він паралізований цими муками, страхами, він програє. Сама ж трагедія «Вороги» - і є та нерозв'язна шахова
партія, яку Хладеку належить здолати.          
Другий сон Хладека використаний як відповідь на молитву. Борхес придумує (а, можливо, і запозичує) символ, ніби сам Бог укладений у якійсь букві, яку безуспішно шукають люди багато століть. І хто виявить її, той знайде Бога. Борхес добре знайомий з кабалою, що зберігає, крім усього іншого, і знання про єврейську букву «вав», якою Бог створив Всесвіт. Оскільки Хладек - справжній син єврейського народу (а уві сні він взагалі первісток) Бог відкривається йому відразу, в той час як інші люди (наприклад, людина в окулярах) навіть втратили зір в марних пошуках.
            Але головне навіть не це, а те, як геніально Борхес описує «зупинку часу», наче він бачив всю цю картину наяву, немов сам був її свідком. «Світ застиг. Гвинтівки були націлені ... але люди ... залишилися нерухомими ... Рука сержанта завмерла, що не закінчивши жесту .... ». І взагалі приголомшливо: «На одну з кам'яних плиток двору падала нерухома тінь бджоли»! Ви коли-небудь бачили тінь бджоли? Повітря стоїть  як намальоване!  Геніально. А далі «До нього (Хладека) не доходило  ні найменшого шуму з скам'янілого світу. Час зупинився»! І тоді вже  прозріння Хладека: «Пройшов ще « день », перш ніж Хладек зрозумів. Він просив у Бога рік для закінчення своєї роботи: Всемогутній дав йому цей рік. Бог зробив заради нього ТАЄМНЕ  ДИВО: його вб'є в призначений термін німецька куля, але в його мозку від команди до її виконання пройде рік. Розгубленість змінилася
подивом, подив - смиренням, смиренність - пристрасною вдячністю.  
   Вражаюче, що твори Борхеса, який віруючою  людиною не був,  стають  як би прологом віри. І саме розповідь Борхеса «Таємне диво» стає   ілюстрацією до слів Ісуса (Євангеліє від Луки, 18:27): «Неможливе людині можливо Богу.»






СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

2.Хорхе Луис Борхес. «Тайное чудо». Перевод Кулагиной-Ярцевой www.bookz.ru

3. Багацький В.В. Культурологія: Історія і теорія світової культури ХХ ст. : Для студентів вищих навчальних закладів – К.: Кондар, 2004. – 304 с.
4. Бегун Б. Феномен постмодернізму // Всесвітня література та культура в навчальних закладах України. – 2002. - № 3. – С. 3-9.
5. Борхес Х. Л. Вибрані поезії // Пер. з ісп. С. Борщевського. – Львів: Кальварія, 2010. – 160 с.
6. Борхес Х. Л. Проза разных лет: Сборник // Пер. с исп.; Составл. И предисл. И. Тертерян; Коммент. Б. Дубина. – М.: Радуга, 1984. – 320 с.

7. Рина Ципора. Тайное чудо. Борхес. Книга Вымышленные истории. http://www.proza.ru/2009/07/14/604

8. Енциклопедичний довідник "Лауреати Нобелівської премії 1901-2001". Видання ювілейне. С. О. Довгий, В.М. Литвин, В.Б. Солоіденко. - К.: "Український видавничий центр", - 2001. - 768 с.
9. Енциклопедія модернізму. - К.: Український видавничий центр, - 2003.- 503 с.
10. Енциклопедія постмодернізму / За ред. Ч.Вінквіста та В.Тейлора; Пер. з англ. В.Шовкун; Наук. ред. пер .О.Шевченко. - К.: Вид-во Соломії Павличко "Основи", 2003. – 503 с.
13. Качак Т. Сюжетний мотив мандрівки та образ уявного світу в оповіданні Х. Л. Борхеса «Невмирущий» // Тетяна Качак // Режим доступу до статті: http://www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/Sls/2009_6/12.pdf
14. Лавринович Л. Сучасний український постмодернізм – напрям? стиль? метод? // Слово і час. – 2001. – №1. – с.39-46.
17. Лосєв І. Історія і теорія світової культури: Європейський контекст. - К.: Знання, 1995. – 223 с.
18. Лук'янець В. Постмодерн. Філософія світового розчарування // Філос. обрії. – 2002. – №7. – с. 3-15.
19. Мєднікова Г.С. Українська і зарубіжна культура XX століття. Навч. Посібник. –К.: Т-во Знання, 2002. –214 с.
20. Михида С. Запізнілий відгук на "Дискурс постмодернізму", "або ж "У пошуках нових цінностей". [Український постмодернізм у літературі] // Український філолог: Школи. Постаті. Проблеми: Зб. наук. праць. - Львів. : 1999. - ч.1. - С. 660-665.
21. Семенюк Г. та ін. Українська література. - К.: Освіта, 2006. - 510с.                                      
22. Універсальний словник - енциклопедія./ Під ред.Мирослава Поповича та ін. -  К., 1999.
23. Хорхе Луис Борхес: краткая летопись жизни и творчества // Иностранная литература .- 1999.- № 9.
24. Черненко О. Постмодернізм: Український аспект // Всесвіт. - 1997. - № 8-9. - С. 148-151.

Немає коментарів:

Дописати коментар