Урок - кейс



Тема.   Як добре, що нам не треба вбивати сонце, місяць, зірки...
       Філософська проблематика повісті-притчі Е.Хемінгуея "Старий і море"

Мета.  - проаналізувати життєподібний сюжет повісті – притчі;   ; узагальнити знання учнів про філософсько – символічний сенс змісту твору; 
- розвивати  здатність   аналізувати  літературний образ; розпізнавати  драматичні суперечності людського буття; комунікативні здібності;   
- виховувати гуманістичне і оптимістичне світобачення, прагнення до гармонійного життя, свідоме та ціннісне  ставлення до нього. 


Тип уроку: урок – кейс «Звернення до серця»

Хід уроку
                                    Бути людиною – значить бути борцем.
                                                                                                     Гете


І .Організаційний момент. Створення ситуації успіху.
Прийом  «Подаруй емоцію»

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Перегляд відео ролика  - John Levis Christmas Advert 2015 

ІІІ. Матеріал кейсу
Інтернет – ресурси
pidruchniki.com/.../zanyattya_pokaz_dramatichnih_superechnostey_lyu.
book-online.com.ua/show_book.php?book...
rutube.ru/video/39957f75375e1a188cc03d037d0d5e0f/

Література
1. АнастасъееН.ТворчествоЭрнестаХемингуея. - М., 1981.
2. Гордєєеа Л. В. "Людина не для того створена, щоб терпіти поразки..." Твори Е. Хемінгуея // Зарубіжна література. - 1998. - № 2.
3. Гордєєеа Л. В. "Людина не для того створена, щоб терпіти поразки...". Вивчення творів Е. Хемінгуея // Всесвітня література та культура в навчальних закладах України. - 2004. - № 9. - С. 15-18.
4. Грибанов В.Хемингуей. - М., 1971.
5. Денисова Т. Ернест Хемінгуей. Життя і творчість. - К., 1972.
6. Доценко С. С. Перемога чи поразка? За повістю Е. Хемінгуея "Старий і море". 11 кл. // Зарубіжна література в навчальних закладах. - 2004. - № 3. - С. 27-29.
7. Кошкин И.ЭрнестХемингуей. - М., 1966.

Проблемні запитання
1.     Що означає бути Людиною за повістю Е. Хемінгуея «Старий і море»?
2.     Ким  постає Сантьяго наприкінці твору – переможцем чи переможеним?
3.     Чи можна назвати Е. Хемінгуея «громадянином світу»?
Мудра скриня:
1.     Все у нього було старе, окрім очей, а очі кольором були схожі з морем, веселі очі чоловіка, що не здається.
2.     Щастя приходить до людини у різному вигляді, хіба його впізнаєш? Я би, до прикладу, взяв небагато щастя у будь-якому вигляді і заплатив би за нього все, що попросили би.
3.     Чому старші люди прокидаються так рано? Невже для того, щоб продовжити собі хоча би цей день?
4.     Нехай вона думає про мене краще, ніж я є насправді, і тоді я і направду ставатиму кращим.
5.     Спочатку просиш взайми, а потім просиш милостиню.
6.     Людина створена не для того, щоб терпіти поразки. Людину можна знищити, але не можна перемогти.
7.     Уяви собі: людина щодня намагається вбити місяць! А місяць від неї втікає. А якби людині довелося щодня полювати на сонце? Ні, що не говори, нам ще дуже повезло!
8.     Звідки жінці знати, що за словами, що їй кажуть, немає нічого, що ти кажеш їх просто за звичкою і заради власного спокою.
9.     Немає чого думати над тим, що грішне, а що ні. Зараз про це вже пізно думати, та й нехай гріхами займаються ті, кому за це платять. Нехай вони і думають про те, що таке гріх.
10.                       Звісно добре, коли людині щастить. Але я волію бути точним у своїй справі. А коли щастя прийде, я буду до нього готовий”.
Проектна кузня

Жанрова специфіка повісті Е. Хемінгуея "Старий і море».
·        - У чому, на вашу думку, незвичайність початку повісті?
- Що ви знаєте про Гольфстрім?
·        - У чому особливості притчі як літературного   жанру?

Символічне значення назви повісті.
«Майнд - мепінг»:
·            Скласти схему можливими змістовними парами-асоціаціями (вашими уявленнями), які викликає у вас назва повісті.

Проблематика повісті «Старий і море».
проблема «Людина і суспільство»
-         Знайдіть опис хижі старого. Про що він свідчить?
-         Чи є у старого друзі?
-         Як ставляться до Сантьяго батьки Маноліно? Чому вони перестали пускати сина із старим у море?
-         Які стосунки у старого з господарем Тераси?
-         Для чого старий виходить в море?
-         Про що свідчать думки старого «Сподіваюсь, вони там дарма не хвилюються. Хвилюватися, в тім, може лише хлопчик. Але він-то в мені не сумнівається! Ні. Старі рибалки – ті, певно, тривожаться. Та й молоді теж. Я ж живу серед добрих людей.»
проблема «Людина і природа»
-         Як старий думає про море?
-         Як він ставиться до птахів, летючих риб, черепах?
-         Які думки про впійману рибу хвилюють старого?
-         Як вам здається, автор вважає людину повелителем природи, рабом її чи частиною природи?
-         Що може протиставити природі людина?
проблема «Людина і Всесвіт»
-         «Людина в морі ніколи не буває самотня,»- думає старий. Які його думки про зорі, про сонце, місяць,  вітер, небо? 
-         Поясніть, як ви розумієте слова старого:                                                                           «Як добре, що нам не доводиться вбивати сонце, місяць і зорі.»
«Зараз голова у мене така ж ясна, як і  сестри  мої, зірки

«Я - не звичайний старий» (образ старого рибалки Сантьяго).
·        у чому унікальність цього героя. Чому, на вашу думку, Хемінгуей робить головним героєм повісті стару людину?
·        Прочитайте портрет рибалки Сантьяго: який контраст лежить в його основі? Про що говорять очі героя?
·        Звідки старий Сантьяго черпає силу, мужність і стійкість? Щоб з'ясувати це, згадаємо, чим він жив у молодості і чим живе зараз.
·        - За що любив старого хлопчик Манолін?
·        Що розповідає море про старого Сантьяго?
·        Що ж таке природа для старого Сантьяго?

Символічний сенс сутички старого з рибою.
·        Що змусило старого на 85-й день вийти в море?
·        Яким виявився марлін?
·        З ким, на вашу думку, бориться герой – з рибою чи з самим собою?
·         Завдяки чому старий витримав важке випробування?
·         Які особисті якості йому допомогли?
·         Про що він думав?
·         - З ким подумки розмовляв?
·         - Який сон бачив, коли дозволив собі ненадовго заснути?

Образи-символи в повісті.
І. Встановити відповідність .З'єднайте образи-символи, що використовуються в повісті, з їх значеннями
1.Старий.            1.Успіх, перемога.
2.Море.               2.Майбутнє.
3.Риба.                3.Досвід людиниі в той же час його обмеженість.
4.Велика риба.   4.Мрії про щастя, відновлення життєвих сил.
5.Акули.              5.Життя.
6.Хлопчик.         6.Володіння світом.
7.Леви.                7.Невблаганність  і верховна влада природи.

ІІ. . Прочитати  морально-філософський зміст повісті, розкривши значення пар символів:
1.Людина і море (... властиве бажання ...).
2.Море і старий (в ... людина набуває ...).
3.Старий і риба (... допомагає людині домагатися ...).
4.Старий і велика риба (... обмежений, коли людина прагне до ...).
5. Велика риба і акули (бажання ... тягне ...).
6.Старий і хлопчик (..., якого потребує ..., наповнює життя людини сенсом).
7.Людина і леви (у людини завжди залишається ..., яка надає йому ...).

Ідея повісті Е. Хемінгуея "Старий і море».
Сформулюйте ідею  повісті Е. Хемінгуея "Старий і море».

Творча валіза

І. «Учимося  майстерності»
·        «Про що б я хотів поговорити з морем (рибою, старим, хлопчиком Маноліном)?» (Взяти інтерв'ю у одного з героїв повісті, використовуючи цитатний матеріал).

У. Презентація роботи.
1. Рольова гра «Звернення від імені письменника до сучасного читача»
Лист другові
            Шановний читачу! Я звертаюся сьогодні до тебе з надією, що ти не залишиш поза увагою моє звертання, яке я спрямовую до ваших юних сердець.
            Життя, яке простягається перед тобою, - нелегке, сповнене безлічі випробувань, труднощів, що трапляються повсякчас на шляху людини. Але не піддавайся всім тим незгодам, які чекають на тебе в бурхливому коловороті днів. Будь сміливим, чесним, відважним, і за твої старання, наполегливість тебе чекає винагорода. Люди не пам’ятають слабких, кволих духом, їхні герої – відважні мореплавці, сміливі тореадори, безстрашні пілоти. І навіть в буденному житті є місце подвигу, ти можеш впевнитись у цьому, прочитавши мою повість «Старий і море». Я поважаю людей простих, іноді непомітних в поспіху нашого життя, але готових в будь – який момент здійснити героїчний вчинок, при цьому не задумуючись над тим, що вони роблять, бо це покликання їхньої душі. Саме завдяки таким, як вони, розумієш, що життя складається не з самих лише примітивних потреб, що треба тільки захотіти і змінити світ на краще. Не відступай і не здавайся, рухайся лише тільки вперед! Озирнись навколо себе, цей світ чекає твоєї підтримки. І нехай твоє серце буде сповнене лише чистими помислами, а твої вчинки будуть впевненими і справедливими.
            Твій друг Ернест Хемінгуей.
2. «Круглий стіл» (обговорення проблематики твору за завданнями кейсу)

 Підсумки уроку. Дати розгорнуту відповідь на питання:
«Е. Хемінгуей назвав свою повість «Старий і море» «посланням молодому поколінню».
 Які цінні роздуми про життя і людину письменник адресував молоді?»




















Кроссенс
Головна ідея - _______________________________________________________________________

Вітрило –
співвідноситься з вітром, уособлює мінливості долі
Рибина –
____________
____________

Човен –
 самотність
Хлопчик –
_______________
_______________
_______________
Рибалка –
людина-борець;
досвідчена, мудра, сильна духом і вольова людина

Море –
_______________
_______________
_______________
Леви –
символ щасливих миттєвостей, пам'ять про пережиту боротьбу й готовність знову ставати до бою за життя..
Старий чоловік  
  ________________
_________________
________________
Акули-
_____________
_____________
_____________

Кроссенс
Головна ідея - _______________________________________________________________________

 ____________
співвідноситься з вітром, уособлює мінливості долі

______________
Мета, ціль людини, її вдача, сенс життя
Човен –
 самотність

________________
друг, надія на майбутнє, продовження життя,єднання поколінь 
Рибалка –
людина-борець;
досвідчена, мудра, сильна духом і вольова людина

________________
Символ буття,сповнене пристрасті, випробувань, поразок, хвилювань, перемог. Образ стихії що несе лихо і смерть. Сама вічність.
_________________
символ щасливих миттєвостей, пам'ять про пережиту боротьбу й готовність знову ставати до бою за життя..
       ______________
знак праведності, божественного благословення. Символ найвищої істини

________________
навколишнє зло: заздрощі, плітки , зрада

Кроссенс
Головна ідея - _______________________________________________________________________

Вітрило –
співвідноситься з вітром, уособлює мінливості долі
Рибина –
Мета, ціль людини, її вдача, сенс життя
Човен –
 самотність
Хлопчик –
друг, надія на майбутнє, продовження життя,єднання поколінь 
Рибалка –
людина-борець;
досвідчена, мудра, сильна духом і вольова людина

Море –
буття,сповнене пристрасті, випробувань, поразок, хвилювань, перемог. Образ стихії що несе лихо і смерть. Сама вічність.
Леви –
символ щасливих миттєвостей, пам'ять про пережиту боротьбу й готовність знову ставати до бою за життя..
Старий –
 знак праведності, божественного благословення. Символ найвищої істини
Акули-
навколишнє зло: заздрощі, плітки , зрада




Філософ і романтик

Чесний працівник
Оптиміст і гуманіст

Витривалий і сильний фізично
САНТЬЯГО
Любить хлопчика і прагне передати йому свій досвід
Сильний духом
Вправний, досвідчений рибалка
Любить і розуміє природу


Немає коментарів:

Дописати коментар